Evren baştan aşağıya Helyum ile dolu ama güneş dışı gezegen atmosferlerindeki elementin tespiti şu ana kadar gökbilimcilerden kurtuldu. Helyum, evrende bulunan en bol ikinci element olduğu için, güneş dışı gezegen avcıları, diğer yıldızların yörüngelerindeki gezegenlerin atmosferlerinde elementin kolayca bulunabileceğini düşünmüşlerdi. Bununla birlikte, helyum bulmanın beklenenden çok daha zor olduğu anlaşıldı. Ama gökbilimciler, ışığın farklı dalga boyuna bakarak bir güneş dışı gezegen atmosferinde ilk defa helyuma rastladılar.Bilim adamlarından oluşan Uluslararası bir ekip, Hubble Uzay Teleskopu’nu kullanarak ve her zamanki ultraviyole ve spektrum yerine kızılötesini bakarak yaklaşık 200 ışık yılı uzaklıktaki güneş dışı gezegen WASP- 107b üzerinde çalıştı. Saptanan helyum miktarı, yıldızın yörüngesindeki normal aktivitelerden gelen yanlış bir sinyalin neden olabileceğinden beş kat daha fazladır. Ekibin yönetiminde, dünyanın kuyrukluyıldızın kuyruğuna benzeyen tuhaf bir atmosfere sahip olduğunu ve ince bir bulutta, uzaya on binlerce kilometre uzandığını belirledi.Exeter Üniversitesi’nden Jessica Spake “İlk kez, kızılötesi ışıkla kaçan bir atmosfer tespit ettik. ” dedi. ” Bu yeni teknikle çok daha fazla kaçan atmosfer üzerinde çalışmayı dört gözle bekliyoruz.” Spake, Nature dergisinde yayınlanan yeni bir araştırmanın başyazarıdır. Ekip, ilk teorik modellerin, helyumun, öte gezegenlerin atmosferinde en kolay saptanabilen elementler arasında olduğunu tahmin etmesine rağmen, özellikle geniş atmosferik örtülere sahip gezegenler için, sadece hidrojen ve düşük miktara sahip birkaç diğer elementin, güneş sistemi dışındaki atmosferlerde tanımlanabildiğini yazdı. Gökbilimciler helyumun orda olmadığını değil, sadece tespit edilmesinin zor olduğunu söylüyorlar. Güneş dışı gezegenlerin atmosferleri üzerinde çalışmak Hubble için bile zorlayıcı. Bir gezegen, yıldız ve Dünya arasından geçtiğinde, yıldız ışığının küçük bir kısmı gezegenin atmosferinden geçer ve gezegeni çevreleyen gazların bileşimi, kalınlığı ve sıcaklığına kısa bir bakış sağlar. Bu gazların çoğu ultraviyole ışığında görülebilir. Spake ” Şu ana kadar, kaçan ötegezegen atmosferleri Lyman-alfa hattı kullanılarak ultraviyole dalga boylarında tespit edildi.” şeklinde açkladı. ” Bunu yapabilen tek teleskop Hubble’dır ve teknik açıdan çok zorlayıcı bir teleskoptur.” WASP-107b, çok düşük bir yoğunluğa sahip, Jüpiter kütlesinin yaklaşık yüzde 12’sine sahip, Jüpiter boyutlu tuhaf bir dünya.Kanarya Adaları ve Güney Afrika’da iki robotik teleskop kullanan WASP yardımıyla 2017’de keşfedildi. Bu keşfi yapan ekip buna “kabarık” adını verdi ve Spake WASP-107b’yi de kabarık ve hafif bir dünya olarak sınıflandırabileceğini söyledi. Spake, “Bu, bilim tarafından bilinen en düşük yoğunluklu gezegenlerden biridir.” dedi. “Yoğunluğu çok düşük olduğu için, büyük bir hidrojen / helyum örtüsüne sahip olmalı ve su bolluğu güneş bolluğu ile tutarlıdır. Bu gezegenin yoğunluğunun tam olarak neden bu kadar düşük olduğunu merak ediyoruz. ” Maryland Üniversitesi’nden gökbilimci Drake Deming Nature dergisinde yayınlanan makalesinde, keşiflerin, gezegenlerin nasıl oluştuğunu ve atmosferlerini nasıl elde ettiklerini anlamada kilit rol oynadığını ve ötegezegen atmosferlerin araştırılmasında yeni bir bölüm açtığını söyledi. Demming”Gezegensel gökbilimciler için, ağır elementler açısından zengin, kaçan bir atmosfer, kozmik bir hazineden ibarettir ve gezegen oluşumu ve evrimini incelemek için geniş bilimsel fırsatlar sunar.” diye belirtti. Öncelikli ötegezegen hedeflerinden biri olan WASP-107b, NASA’nın 2020’de yeni teleskopla başlatacağı erken incelemeler için seçildi bile.

Kaynak: beyinsizler.net

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here